الاثنين، 28 نوفمبر 2011

انا العزيزة مصر


اضحك وعلى الضحكة
فوق عالي
راح تبكي يوم بالدم
على حالي
أنا العزيزة مصر
ضحكوا على عيالي
وبعد فرح النصر
قلبي اتقهر.. مالي
ماليا غير ولدي
اللي عشاني مات
دمه فطر كبدي
قاللي عشانك زاد
قاللي فداكي الدم
والعمر يا امايا
مادام في صدرك حنان
عمري فدا نهدك
اتنهدي لجلي
هاييجي يوم واخدك
لجنة البلدان
وعشق مالولدان
ولولا عمري هان
كان العدو واخدك
وخدني حزن غريب
مع ان حلمانة
حبيبي كان في الغيب
وبردو عشقانة
في ناس تعلي الصوت
وتنضرب بالسوط
تلقاها عايزة تموت
واقفة قصاد دانة
يا مدفع الغدار
ليه تبتدي بالنار
وتقتل الأحرار
وتسيبني قلقانة
وبعد موت الولد
طعم الحياة علقم
خلق ضلام الليل
خلاني اخاف احلم
واما آلام الطلق
جاتني فقلت الآه
ولأني ولاده
بدأ الباريه والكاب
يدبحني بزيادة
واما نشانه خاب
معرفش يتمادى
رسم في دقني سواد
وقاللي باسم الدين
انا اللي هاأمر هنا
وهاتفضلوا ساكتين
انا اللي بحميكوا
ماللي يعاديكوا
لو مش هايرضيكوا
فإسرائيل عالباب
أفتحلها بابك
ولا أرد الباب
هاتخضعي ليا
هاديكي لقمة عيش
ولو مفيش غية
أنا معايا الجيش
هاعلنها حرب بجد
ومش راح ارحم حد
ولما تلقي الرد
ابقي ادفعي الدية
رشي فـ طريقي شوك
يا دولة الُسلطات
أطلب فراخ وديوك
وماطولش غير سلطات
ولما اداري الدمع
دمع العيون غالي
واضحك بصوت مسموع
في عز ترحالي
ألاقي مصر تقول
ياللي على بالي
اضحك وعلي الضحكة
فوق عالي
مادمت بايع
ومش فارقه معاك امك
اوعاك فـ يوم تبكي
على حالي
 تأليف/ محمد أنور أبوزكري

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق